Ledig stilling

Innlandet fylkeskommune

Kultur, Innlandet fylkesarkiv med IKA Opplandene (KO) - Ett års vikariat som rådgiver

Offentlig forvaltning - Fylkeskommunale etater

Beskrivelse

Innlandet fylkesarkiv med IKA Opplandene (KO) har ledig ett års vikariat med snarlig tiltredelse. 

Om seksjonen

Innlandet fylkesarkiv forvalter eldre og avsluttede arkiver, koordinerer privatarkiver og gir arkivfaglig veiledning til kommuner, bedrifter og organisasjoner. Vi jobber for at regionens samfunnsminne blir dokumentert, bevart og tilgjengelig for ettertiden.  

Fylkesarkivet ble etablert i 1995 og utgjør nå landets største fylkesarkiv. Siden 2008 har vi vært vertskap for det kommunale oppgavefellesskapet IKA Opplandene som håndterer analoge og digitale arkiver fra 50 deltakerkommuner i Innlandet og Akershus. Fylkesarkivets i overkant av 30 medarbeidere utgjør et kompetansemiljø på arkiv i både tekniske, arkivfaglige og historiske deler av fagfeltet, og vi bidrar med arkivutvikling og strategiarbeid i sektoren. Ved siden av forvaltning av historisk informasjon bistår vi deltakerkommunene med kompetanseheving og å sikre god dokumentasjonsforvaltning eksempelvis gjennom arkivarkitektur, arkivplanlegging og bevaringsplaner. Fylkesarkivet har stor kontaktflate både innad og utenfor organisasjonen og deltar i mange regionale og nasjonale samarbeid ved siden av tilgjengeliggjøring og formidling direkte til innbyggerne. 

I tillegg til ansvar for kommunale og fylkeskommunale arkiver, har vi en koordinerende rolle for privatarkivarbeidet i Innlandet. 

IKA Opplandene (KO) har et ledig vikariat som rådgiver med fokus på vår egen dokumentasjonsforvaltning, rutiner og oversikter.  

Vi ser etter deg som 

er systematisk og kan bidra til effektiv bruk av
sak-/arkivsystem og kontorstøtteverktøy. 
 

Du trives med å dele din kunnskap og lære opp andre, tar gjerne initiativ og ansvar, og liker både selvstendig- og teamarbeid.  

Arbeidsoppgaver

  • Intern superbruker i vårt sak-/arkivsystem Elements  

  • Importering av e-post og annen dokumentasjon til sak-/arkivsystemet 

  • Saksfordeler  

  • Koordinator for leveranse av statistikk til Arkivverket 

  • Intern superbruker og løsningsarkitekt i kontorstøtteverktøy fra MS365 

  • Intern opplæring og veiledning  

  • Delta i utarbeidelse av interne rutiner og retningslinjer 

  • Enklere veiledning til deltakerkommunene 

  • Fremfinning og saksbehandling av forespørsler  

  • Betjening av lesesal 

  • Delta i seksjonens øvrige aktiviteter og oppgaver 

Kvalifikasjonskrav

  • Relevant høyere utdanning, minimum bachelorgrad 

  • Erfaring fra føring i et sak-/ arkivsystem 

  • God kjennskap til relevant lov- og avtaleverk 

  • God digital kompetanse 

  • God muntlig og skriftlig framstillingsevne i begge målformer 

Ønskede kvalifikasjoner

  • God kjennskap til offentlig forvaltning 

  • Erfaring med statistikk 

  • Erfaring fra dokumentasjonsforvaltning 

  • Gode kunnskaper om produktene i MS365 

Ønskede egenskaper

  • Relasjonsbygger med gode samarbeidsevner og serviceinnstilling 

  • Nøyaktig, strukturert og effektiv 

  • Kunne arbeide selvstendig og i team 

  • Initiativtaker og pådriver 

  • Fleksibel, dynamisk og med evne til å være løsningsorientert 

Personlige egnethet vil bli vektlagt 

Om stillingen

  • Vikariat i en 100 % stilling 

  • Seksjonen har arbeidssted Fakkelgården på Lillehammer 

  • Muligheter til hjemmekontor inntil to dager i uken 

  • Den som tilsettes i stillingen vil bli innplassert i stillingskode avhengig av utdanning og erfaring jf. lov og avtaleverk 

Vi tilbyr

  • Spennende, utfordrende og utviklende oppgaver i landets største fylkesarkiv 

  • Et faglig godt arbeidsmiljø med dyktige kunnskapsmedarbeidere  

  • Faglig oppdatering og personlig utvikling gjennom deltagelse på kurs og konferanser  

  • Lønn- og arbeidsvilkår i henhold til avtaleverk  

  • God pensjonsordning, velferdsordninger og fleksibel arbeidstid  

Søknad

Innlandet fylkeskommune ønsker at arbeidsstyrken skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen og oppfordrer derfor alle som er kvalifisert i henhold til utlysningsteksten til å søke hos oss. Vi tilpasser arbeidsplassen om du har behov for det. Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Vi ber aldri om Bank-ID informasjon i søknadsprosessen. 

Det kreves politiattest - ikke eldre enn tre måneder - for alle stillinger i tannhelsetjenesten, folkehøgskolene og videregående skoler.

Vi gjør oppmerksom på at alle søkere kommer på offentlig søkerliste, jf. offentleglova § 25. Fritak fra offentliggjøring gjøres bare unntaksvis og du må begrunne hvorfor du skal unntas offentlighet i tekstfeltet til søknaden.   

Fylkeskommunen er en virksomhet i utvikling og endring. Arbeidsoppgaver, ansvarsområder og organisering vil derfor kunne utvikle og endre seg i takt med organisasjonens behov.         

Det tas forbehold om at overtallige i fylkeskommunen kan ha fortrinnsrett til stillingen.

Innlandet fylkeskommune benytter elektronisk søknadsskjema.

Vi ser fram til å motta søknaden din.