• Company
    Kongsberg kommune
  • Application deadline
    17.11.2025
  • Fulltime/Parttime
    Fulltime
  • Form of employment
    Permanent
  • Industry
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Educational qualification
    Påkrevet
  • Work experience
    Ønskelig
  • Address
    3616, KONGSBERG
    KONGSBERG
    Norway
  • Number of positions
    1
  • Career-kode
    6452129
  • Look here for other jobs from Kongsberg kommune
Vacancy

Kongsberg kommune

Rådgiver - byggesak

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Kongsberg kommune har store områder regulert til ny boligbebyggelse, et bysentrum i utvikling, nye næringsområder, landbruksområder, områder med fritidsbebyggelse, viktige kulturmiljøer og naturområder med skog, fjell og vann. Kongsberg er i vekst, og vi trenger dyktige og engasjerte medarbeidere med solid kompetanse som kan bidra i utviklingen.

Vi ser etter motiverte medarbeidere som ønsker å jobbe som rådgivere i faggruppe byggesak.

Faggruppe byggesak er en del av virksomhet samfunnsutvikling. Samfunnsutvikling har ansvaret for kommunens oppgaver knyttet til plan- og byggesaksbehandling, landbruk og miljø, kart og geodata, samt eiendomsskatt. Virksomheten består av rundt 35 medarbeidere med høy kompetanse og stor bredde i erfaring, fagbakgrunn og oppgaver.

Faggruppe byggesak har ca. 12 årsverk, og behandler bygge- og delesaker, dispensasjonssaker og klagesaker etter plan- og bygningsloven. Vi fører også tilsyn med nye og eksisterende tiltak og driver ulovlighetsoppfølging.

Vi ønsker en bredt sammensatt fagbakgrunn i gruppa og har nå et særlig behov for jurister, eventuelt også arkitekter. Andre relevante utdanningsbakgrunner kan også vurderes.

Vi tilbyr

  • Et tverrfaglig og godt arbeidsmiljø.
  • Varierte arbeidsoppgaver med mulighet for faglig utvikling.
  • Gode pensjonsordninger.
  • Fleksibel arbeidstid
  • Lønn etter avtale.

Innhold i stillingene

Oppgaver tildeles etter kompetanse og vil kunne omfatte:

forhåndskonferanser, behandling av alle typer byggesaker og delingsaker, oppfølging av ulovligheter, tilsyn, servicekontortjenester, dispensasjonssaker, klagesaksbehandling, forberedelse av saker til politisk behandling og andre relevante oppgaver i virksomheten etter behov og kompetanse

 

Formelle kvalifikasjonskrav

Relevant høyere utdanning, gjerne jurist, eventuelt arkitekt.

 

Krav og ønsker til deg

  • Du er samfunnsengasjert med god rolleforståelse
  • Du har interesse og engasjement for faget og er interessert i fagutvikling.
  • Du kan tilegne deg ny kunnskap og håndtere endring i arbeidsoppgaver på en god måte.
  • Du kan arbeide systematisk og nøyaktig, både selvstendig og i samarbeid med andre.
  • Du har overblikk, er løsningsorientert og har gode samarbeidsevner
  • Du formulerer deg godt på norsk, både skriftlig og muntlig
  • Du behersker nødvendige digitale verktøy.
  • Personlig egnethet for stillingen og erfaring fra kommunal forvaltning vektlegges

 

  

Søknad

Vi ber om at du søker elektronisk. Vennligst fyll ut søknaden så fullstendig som mulig. Attester og vitnemål tas med til et eventuelt intervju. 

Det vil etter søknadsfristens utløp utarbeides en offentlig søkerliste. Søkere som ønsker å være unntatt offentlighet må begrunne dette særskilt. Begrunnelsen vil bli vurdert i forhold til reglene i Offentleglova. Hvis det etter kommunens vurderinger ikke foreligger en særskilt grunn, vil søkerens navn bli offentliggjort. Søker vil i et slikt tilfelle bli kontaktet på forhånd.

 

  • Company
    Kongsberg kommune
  • Application deadline
    17.11.2025
  • Fulltime/Parttime
    Fulltime
  • Form of employment
    Permanent
  • Industry
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Educational qualification
    Påkrevet
  • Work experience
    Ønskelig
  • Address
    3616, KONGSBERG
    KONGSBERG
    Norway
  • Number of positions
    1
  • Career-kode
    6452129
  • Look here for other jobs from Kongsberg kommune